Jak si toho pamatovat víc a nezapomenout hned druhý den?
Každý z nás už to zažil – učíme se na test, zkoušku nebo důležitou prezentaci, večer máme pocit, jak vše skvěle ovládáme… a druhý den ráno je půlka pryč. Proč se to děje? A co s tím můžeme udělat?
Jak funguje naše paměť
Paměť není jen „úložiště dat“ v hlavě. Vědci ji popisují jako proces, který má tři fáze:
1. Vštípení – informace musí nejprve proniknout do mozku.
2. Uchování – mozek si je musí udržet.
3. Vybavení – dokázat si je znovu vybavit, když je potřebujeme.
Paměť si „vybírá“. To, čemu nevěnujeme pozornost, se zkrátka ztratí.
Informace nejprve prochází senzorickou pamětí (okamžitý zrakový, sluchový nebo také hmatový vjem). Pokud jim věnujeme pozornost, dostanou se do krátkodobé paměti. A teprve díky opakování, organizaci a emocím mají šanci uložit se do dlouhodobé paměti.
Ebbinghausova křivka zapomínání
Německý psycholog Hermann Ebbinghaus už v roce 1885 zjistil, že zapomínáme nejrychleji bezprostředně po učení. Během prvních hodin a dnů mizí obrovská část informací. Pak se křivka zpomaluje – po týdnu zapomínáme už mnohem méně – už je také mnohem méně co zapomínat :-)
Zajímavé ale je, že opakované učení je mnohem snazší než první učení. Jinými slovy: mozek si pamatuje, že „něco už viděl“.
Jak na lepší zapamatování
Dobrá zpráva je, že na křivku zapomínání se dá vyzrát. Stačí znát pár triků:
📅 Opakuj ve správných intervalech: ideálně po 10 minutách, 24 hodinách, týdnu, měsíci a pak třeba po půl roce. Mozek tak informaci vždy „osvěží“.
📝 Shrnuj si látku vlastními slovy – tím nejen trénuješ paměť, ale i ověřuješ, že jsi skutečně pochopil/a podstatu.
🎨 Měň způsoby učení – čti, poslouchej, kresli myšlenkové mapy, diskutuj. Různorodost zapojuje více částí mozku.
🎶 Propoj učení s emocí nebo zážitkem – proto si tak dobře pamatujeme písničky nebo zážitky z dětství.
🛌 Nepodceňuj spánek – v něm se informace „přepisují“ do dlouhodobé paměti.
Zkrátka mozek není stroj na kopírování textu, ale spíše zahrada, kterou musíme zalévat. Pokud informaci „zalejeme“ hned po učení a pak ji pravidelně osvěžujeme, vyroste z ní pevná znalost, která s námi zůstane roky.